اقامت ترکیه از طریق تومر


یکی از راه هایی که به وسیله ی آن می توان برای گرفتن اقامت ترکیه اقدام کرد ثبت نام در کلاس های تومر می باشد . بدلیل اینکه گرفتن ویزا های بلند مدت توسط این روش آسان می باشد همچنین یادگیری زبان ترکی نیز کار چندان مشکلی نیست و داشتن این مدرک برای ورود به دانشگاه هایی که در آن به زبان ترکی تدریس می شود نیز الزامی می باشد ثبت نام کردن در این کلاس ها و اخذ مدرک تومر می تواند راهی برای گرفتن اقامت ترکیه باشد .

در زمینه‌ی اقامت ترکیه از طریق تومر چه اقداماتی می بایست انجام شود ؟

در قدم اول می بایست یک نامه ی پذیرش از موسسه ی آموزش زبان تومر در ترکیه گرفته شود که برای گرفتن پذیرش در ابتدا می بایست مبلغ 350 دلار به حساب این موسسه واریز شود . این مبلغ بعد از ورود به ترکیه و ثبت نام قطعی در این موسسه به عنوان بخشی از هزینه های کلاس ها در نظر گرفته خواهد شد .

بعد از ثبت نام و دریافت نامه ی پذیرش می بایست نامه ی پذیرش به همراه دیگر مدارک لازم به سفارت برده شده و تقاضای ویزای دانشجویی شش ماهه یا یک ساله داده شود . مدت زمان ویزای دانشجویی بستگی به نوع کلاس ها و دوره های انتخابی تومر دارد . بعد از اینکه ویزا دریافت شد و پس از ورود به ترکیه ، می بایست برگه ی تاییدیه ی دوم از موسسه دریافت و به اداره امنیت مراجعه شود و تقاضای دفترچه ی اقامت شود .

بهتر است کسانی که قصد ثبت نام در این کلاس ها را دارند قبل از خروج از ایران برای ثبت نام در این کلاس ها اقدام نمایند .

آزمون تومر دارای انواع گوناگونی می باشد که به توضیح آن خواهیم پرداخت :

آزمون دیپلم زبان ترکی :

که مدرک  این آزمون در واقع یک مدرک رسمی از زبان ترکی استانبولی می باشد که همانند آزمون های بین المللی میزبان انگلیسی مثلا تافل و آیلتس می باشد . این آزمون دارای محدودیت زمانی نمی باشد و همیشه معتبر می باشد و می توان به عنوان یک مدرک رسمی برای پذیرش دانشگاه آن را ارائه کرد .

آزمون گواهی تومر

که این آزمون به چند بخش مختلف تقسیم بندی می شود؛ بخش هایی مانند زبان آلمانی و فرانسوی . این آزمون دارای سطح های A1 تا C1  می باشد و افراد بنا بر نمره ایی که اتخاذ می کنند در یکی از این سطوح قرار خواهند گرفت . این مدرک دارای محدودیت زمانی می باشد و تنها ۲ سال اعتبار خواهد داشت . کسانی که می خواهند این مدرک را برای دانشگاه ها ارائه دهند و از  این طریق پذیرش دانشگاه را به دست بیاورند می بایست حداقل سطح B1 را در این آزمون کسب کرده باشند .

آزمون تومر چه زمانی برگزار می شود ؟

معمولا زمان خاصی برای برگزاری آزمون تومر در نظر گرفته نمیشود . اما این آزمون در طول سال چندین بار در خود دانشگاه ها به صورت جداگانه برگزار خواهد شد . به طور مثال دانشگاه آنکارا سالی چند باز این آزمون را برگزار می کند .

آزمون تومر از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

آزمون تومر از ۵ بخش خواندن ، صحبت کردن ، شنیداری ، توضیح شفاهی و توضیح کتبی تشکیل شده است . مجموع نمره های این آزمون به 100 می رسد و کسانی که نمره بالای ۶۵ را کسب کنند می توانند سطح B2 را به دست آورند . برای اینکه سطح A1 کسب شود می بایست حداقل نمره ۵۰ به دست آورده شود . هزینه ی شرکت در خود آزمون های تومر و نه کلاس های آن ۱۰۰ دلار برای آزمون گواهی تومر و 150 دلار برای آزمون دیپلم تومر می باشد .

افرادی که قصد ثبت نام در کلاس های تومر و گرفتن این مدرک را دارند می بایست چه شرایطی داشته باشند ؟

افرادی که تمایل دارند مدرک تومر را در کشور ترکیه دریافت کنند در وهله ی اول می بایست به صورت قانونی به کشور ترکیه وارد شده باشند و دارای پاسپورت معتبری باشند که از تاریخ انقضای آن حداقل  ۱ سال باقی مانده باشد ، این افراد می بایست قبل از اتمام تاریخ ۹۰ روزه ویزای توریستی خود به اداره ی امنیت مراجعه کرده و دفترچه ی اقامت خود را دریافت نمایند و همچنین سن مناسب برای یادگیری زبان و ادامه تحصیل در این کشور را دارا باشند .

هزینه ی کلاس های تومر چگونه خواهد بود ؟

همانطور که گفته شد هزینه ی کلاس های تومر با هزینه ی آمون های آن جداگانه محسوب می شود . حتی هزینه کلاس های تومر با توجه به موسسات مختلف که در آن تحصیل می شود نیز بسیار متفاوت است . به طور مثال اگر فردی تنها بخواهد نامه ی پذیرش را جهت اخذ اقامت ترکیه دریافت کند می تواند این نامه را با قیمتی حدود ۶۰۰ دلار تهیه کند اما اگر می خواهد در کلاس های یادگیری نیز شرکت کند برای کلاس هایی با کیفیت متوسط می بایست حدود ۸۰۰ دلار هزینه پرداخت کند .

کلاس هایی که کیفیتی عالی و با ساعتی درسی کمی در برخی موسسات برگزار می شود ۱۰۰۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت . حتی این هزینه ها می تواند برای کلاس هایی با همین سطح کیفی عالی و ساعات درسی بیشتر به ۱۵۰۰ دلار برسد . همچنین دوره های تومر در موسسات دانشگاهی نیز برگزار می شود که با کیفیتی بالاتر از همه ی موارد و ساعات درسی کمتر با مبلغی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای دانشجویان ارائه می شود.

در دو موسسه ی خصوصی و دانشگاهی می توان نسبت به ثبت نام در این دوره ها اقدام کرد . موسساتی که با نام دانشگاهی در این زمینه فعالیت می کنند ، موسساتی جدا از دانشگاه ها هستند اما تحت نظر دانشگاه فعالیت خود را انجام می دهند . تفاوت موسسات و دانشگاه ها در کیفیت کلاس ها ، زمان بندی کلاس ها و سختگیری آن ها در آموزش  و آزمون می باشد .



 


Comments

Popular posts from this blog

قانون اقامت ترکیه

اخذ اقامت خانوادگی در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری