قانون اقامت ترکیه


مطابق با بند e، ماده یک قانون 6458/31 اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی، از یکم ژانویه سال 2020 اتباع خارجی می‌توانند اقامت توریستی این کشور را به مدت یک ساله دریافت کنند. این قانون شامل تمامی اتباع خارجی متقاضی برای اخذ اقامت توریستی ترکیه به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، می‌شود.

بر اساس این طرح جدید افرادی که خواستار تمدید اقامت موقت خود با عنوان اقامت توریستی یا گردشگری هستند می‌توانند پس از حداقل یک سال از پایان مهلت اقامت توریستی خود، مجدداً برای دریافت این اقامت به این کشور مراجعه کنند.

اگر شما پیش از تاریخ یکم ماه ژانویه 2020 جهت دریافت این اقامت اقدام کرده باشید، بر اساس گفته مسئولین اداره مهاجرت ترکیه، درخواست شما نیز مانند دیگران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مطابق با این قانون شهروندان جهان به جز شهروندان کشورهای جزو اتحادیه اروپا، جمهوری خلق چین و کشورهای عضو در سازمان همکاری توسعه اقتصادی می‌توانند پس از پایان مهلت اقامت موقت توریستی خود را، طبق مقررات موجود به ترکیه سفر کنند.

اتباع خارجی از جمله ایرانیان پس از پایان مهلت اقامت توریستی می‌توانند از هر 180 روز در سال 90 روز را در این کشور سپری کنند.

البته افرادی که با اقامت توریستی به این کشور مهاجرت کرده‌اند می توانند مهاجرت خود را به تحصیلی و یا کاری تغییر بدهند و یا با مالکیت اموال اقامت دائم بگیرند.

ترکیه سال‌هاست که یکی از مقاصد پرطرفدار شهروندان ایرانی برای کار، زندگی و تفریح بوده، در نه ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۶۷۸ هزار ایرانی به این کشور مسافرت کرده‌اند.

بعضی از شهروندان ایرانی دائما بین کشور خود و ترکیه عمدتا برای مقاصد تجاری در رفت و آمدند.

سال گذشته دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شد، این تصمیم در پی سقوط ارزش لیر و با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.


کسب شهروندی کشور همسایه با سرمایه‌ای کمتر از قبل و همچنین امکان سرمایه‌گذاری ارزی از طریق خرید ملک دو عامل مهمی بودند که عده‌ای از شهروندان ایرانی خرید خانه در ترکیه را به کشور خودشان ترجیح دادند و خرید ملک در این کشور همسایه توسط ایرانی‌ها افزایش یافت.

مرکز آمار ترکیه اخیرا در گزارشی اعلام کرده در ۹ ماه اول سال جاری میلادی (ژانویه تا سپتامبر) در مجموع افراد غیرترک بالای ۳۲ هزار خانه در ترکیه خریده‌اند که سهم ایرانی‌ها از این میان بیش از ۳۶۰۰ خانه بوده است.

سال پیش در همین مدت (ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸) شهروندان ایرانی حدود ۲۲۰۰ باب خانه در ترکیه خریده بودند. داده‌های جدید به خوبی افزایش خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها را نشان می‌دهد.


Comments

Popular posts from this blog

اخذ اقامت خانوادگی در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری